صفحه اصلی > آرشیو اخبار 


  چاپ        ارسال به دوست

جلسه هم اندیشی رئیس دانشگاه و روسای مراکز دانشگاهی علمی و کاربردی استان قم با حضور رئیس سازمان

رشته هاي كاربردي متناسب با نياز هاي توسعه استان ايجاد شود

صبح روز سه شنبه جلسه ای با حضور روسای دانشگاه و مراکز علمی و کاربردی در دفتر مهندس رضوی برگزار شد.در ابتدای جلسه دکتر نادری رئیس دانشگاه علمی و کاربردی ضمن معرفی دانشگاه گفت : این دانشگاه با هجده مرکز آموزش عالی در دو مقطع کاردانی و کارشناسی با حدود ده هزار دانشجو و هزار مدرس در سطح استان فعالیت می نماید.

وی تشریح کرد : رسالت دانشگاه؛ آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص در راستای ایفای نقش مسئولیتهای اجتماعی می باشد. ضمن اینکه خروجي دانشگاه از نیاز جامعه بیشتر شده است و نیروهای تحصیل کرده تخصص های لازم برای ایفای شغل را ندارند.دانشگاه علمی و کاربردی با توجه به ساختار کوچک از پویایی و انعطاف پذیری خوبی برخوردار است و همین کوچکی ساختار، چابکی در تصمیم گیری را فراهم میکند. این دانشگاه توانایی تغییرات متناسب با نیازهای جامعه را داراست.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم ضمن معرفی ظرفیتهای دانشگاه علمی و کاربردی برآن شده است تا از نقطه نظرات نخبگان و صاحب نظران و مسئولان ارشد استانی در جهت تأمین نیازهای فعلی و آتی علمی و فنی استان و با هدف تربیت نیروی مهارتی استفاده کند.

پس از صحبتهای دکتر نادری رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم با ذکر اینکه در انتهای برنامه پنجم توسعه هستیم اظهار داشت : تا کنون ده برنامه توسعه در ایران را پشت سرگذاشتیم که پنج برنامه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و پنج برنامه پس از انقلاب اسلامی اجرا شده است که هرکدام از این برنامه ها با توجه به دوران خاص خودشان و از جهات مختلف به آن نگاه میشود.در تمامی برنامه های توسعه، محور قرار گرفتن دانشگاه ها مد نظر بوده است.
جهت دهی مباحث توسعه ای دانشگاهها چه به لحاظ کیفی و کمی در دهه هاي مختلف از خروجی متفاوتي برخوردار بوده است و ابتدا به نحوي كه در مقطعي نياز كشوررا حل كرده كرده و در مقاطعي اين خروجيها با عث مشكل شده است كه متاسفانه در برنامه پنجم و ادامه آن در برنامه ششم و شايد ساير برنامه ها با اين مشكل قطعا مواجه هستيم.

رضوی بیان کرد: صرف نظر از نیازهای مقطعی کشور در یک زمینه ای نقصان بوده که در برنامه های بعدی توسعه بخصوص پس از پیروزی انقلاب ؛ بازنگری دانشگاهها در انقلاب فرهنگی بیشتر به نحوه گزینش اساتید و کادر علمی توجه شد و آنطور که باید به محتوای دروس توجهی نشد و بیشتر به مباحث تئوریک و آکادمیک پرداخته شده است. در محتوای مطالب دانشگاهی به مباحث مرتبط با حرفه آموزی و عملی کمتر توجه شده است. بیشتر افراد در مراکز دانشگاهی مدرک گرایی و اخذ مدرک دانشگاهی برای نشستن پشت میز کارهاي اداري را دنبال میکنند. دانشجويان در دانشگاه ها
می بایست همزمان علم و کار را با هم فراگیرند و علم فرا گرفته را با عمل تطبیق دهند.

رئیس کارگروه اشتغال استان با بیان اینکه در حال حاضر ما با بحرانهای مختلفی از جمله بحران کسب و کار و فارغ التحصیلان فاقد کار رو برو هستيم.این مهم است که دانشجو مفاهیم عملی و علمی که آموخته است را بداند و این مهم است که سیاست دانشگاهها پرورش نیروی کارورز باشد.

وی گفت : برای ایجاد هفتصد هزار فرصت شغلی سالیانه،دولت نیازمند رشد اقتصادی هشت درصدی و سرمايه گذاري ساليانه پنجاه میلیارد دلاري است.

رضوي اظهار داشت: بهتر است تعداد مراکز دانشگاهی کاهش یابد و مراکز دانشگاهی ضمن همگرایی از ظرفیتهای همدیگر بهره جویند و مهارت آموزی و دانش توأمان در جهت هدایت و ايجاد شغل با نگاه قابلیتها و توانایی استان برنامه ریزی شود.

ظرفیت سازی و ایجاد رشته های کاربردی متناسب با نیاز استان مانند : صنایع سوهان ، فرش ، مبل ،كفش و سنگ و صنايع دستي كه از مزيت هاي رقابتي استان مي باشد و مباحث بازاریابی نوین و دیجیتال و جذاب.

رضوی با بیان اینکه قم در زمینه های IT و تجاری سازی محتواي علمي توليدي مراكز ديني و گردشگری به خصوص گردشگري زيارت و سلامت ازتوانایی های خوبي  برخوردار است گفت: محور برنامه ریزی ده ساله توسعه استان با نگاه زیست محیطی و حفظ صنعت موجود مي باشد مگر صنایعی که از تکنولوژی بالایی برخوردار باشد و ایجاد ارزش افزوده
بالا كند و بدون آلایندگی باشد.


٠٨:٣٠ - پنج شنبه ٥ اسفند ١٣٩٥    /    شماره : ٣٨٢    /    تعداد نمایش : ٣٦٦










سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم